۰۹۱۲۰۶۵۸۵۴۱- ۰۹۱۲۰۶۵۸۵۴۱
۰۹۹۰۹۹۹۸۱۲۸ ۰۹۹۰۹۹۹۸۱۲۸
No available translations found

inoksmachine


تولید میکسر پودر، میکسر، میکسر وکیوم، میکسر زد، رول میل، بمبوری، پرکن،راکتور و انواع تجهیزات خط تولید

آبان ۱۰, ۱۳۹۹

کنتاکتور چیست و چگونه کار می کند؟

کنتاکتور چیست و چگونه کار می کند؟

کنتاکتورها یکی از مهم ترین اجزای مدارهای الکتریکی هستند. کنتاکتورها به نوعی کلید های مغناطیسی هستند که در اکثر ماشین های صنعتی از جمله دستگاه تولید چسب و تولید دستگاه قالیشویی به منظور کنترل و راه انداز موتور مورد استفاده قرار می گیرند. به این منظور ۳ فاز RST به صورت مستقیم به موتور وصل نمی شوند. زیرا در بین راه یک کنتاکتور قرار می دهیم. استفاده از کنتاکتور این امتیاز را به ما می دهد که مصرف کننده مان را از چند نقطه و یا از راه دور کنترل کنیم.

سیم بندی کنتاکتور چگونه است؟

به این منظور یکی از فازها را به کلید STOP وصل می کنیم، کلید STOP کلیدی است که درحالت عادی بسته و به صورت نرمال بسته کار می کند. در صورت فشار دکمه PUSH مدار قطع شده در نتیجه جریان عبور نمی کند. بعد از کلید STOP، یک کلید START قرار می گیرد؛ راه اندازی مدار دستگاه وابسته به همین کلید است. بعد از کلید START به بوبین و بعد از بوبین به نول وصل می شود. کلید START برعکس کلید STOPاست و به صورت عادی و نرمال باز است و باز کار می کند.

کلید نگهدارنده در مدار به صورت موازی با START قرار می گیرد و این ویژگی را دارد که وقتی کلید استارت رو قطع می کنیم باز هم موتور به کار خودش ادامه می دهد. در واقع این کلید به نوعی نگهدارنده مادر است.

با استفاده از کنتاکتور می توانیم سرعت قطع و وصل مدار را افزایش بدهیم و همچنین در صورت قطع برق، مصرف کننده هم قطع شده و برای راه اندازی مجدد به استارت مجدد نیاز است. در نتیجه از خطر وصل ناگهانی دستگاه بعد از قطع برق نیز جلوگیری می شود.

عملکرد تیغه های نگهدارنده موازی با کنتاکتور چگونه است؟

کنتاکتور ها عمر مفید موتور یا مصرف کننده را هم افزایش می دهند. در ادامه سیم بندی مدار را کامل می کنیم و از کلید START به کنتاکتور سیم بندی را ادامه می دهیم. البته تیغه های نگهدارنده که موازی با کلید START قرار می گیرند را سیم بندی می کنیم. از طرف دیگر کنتاکتور هم سیم نول را اتصال می دهیم. در این حالت از سیم فاز جریان شروع به حرکت می کند و بعد از عبور از کلید  STOP به سراغ کلید START می رود. تا زمانی که کلید استارت فشار داده نشود تیغه های کنتاکتور به هم متصل نمی شوند. بعد از اینکه کلید START تغییر وضعیت داد و از حالت باز به حالت بسته در آمد تیغه های کنتاکتور به هم می چسبند و RST که سه تا فاز هستند به موتور منتقل می شوند.

کارکرد کلید START و STOP

البته این نکته را هم دوباره یادآوری می کنیم که اگر کلید استارت به حالت اولش برگردد یعنی قطع شود، موتور به کار خودش ادامه می دهد و عملکردش با مشکل روبرو نمی شود. در واقع در این حالت موتور به کار خود ادامه می دهد و تنها وقتی کلید STOP را فشار می دهیم تیغه های کنتاکتور از هم باز می شند و موتور ما خاموش می شود. در غیر این صورت موتور همچنان به کار خود ادامه خواهد داد.

جهت مشاهده و خرید دستگاه بسته بندی توتون و بسته بندی تنباکو کـیــلـیــک کنید.

خوشحال می‌شویم اگر دیدگاه خود را برای ما ارسال نمائید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.