۰۹۱۲۰۶۵۸۵۴۱- ۰۹۱۲۰۶۵۸۵۴۱
۰۹۹۰۹۹۹۸۱۲۸ ۰۹۹۰۹۹۹۸۱۲۸
No available translations found

inoksmachine


تولید میکسر پودر، میکسر، میکسر وکیوم، میکسر زد، رول میل، بمبوری، پرکن،راکتور و انواع تجهیزات خط تولید

خرداد ۲۹, ۱۳۹۹

انواع بلبرینگ‌ و نحوه استفاده از آنها در خط تولید و دستگاه‌ها

در دنیای امروز بیرینگ‌ها می‌تواند با طرح و اندازه‌های مختلفی در نقاط مختلف جهان تولید شود.

بیرینگ در فارسی به معنای یاتاقان و یا بالشتک معنی می‌شود.

البته این را فراموش نکنید که اغلب اوقات از کلمه بلبرینگ بجای بیرینگ‌ها استفاده می‌کنند که تعبیری نادرست دارد. در واقع بلبرینگ نوعی بیرینگ است که جز غلتشی آن ساچمه می‌باشد.

در نتیجه بیرینگ‌هایی که غلتک جز غلتشی آن است را رولبرینگ می‌نامند.

جهت خرید خط تولید چسب کاشی خمیری و خط تولید چسب سیلیکونی با ما تماس بگیرید.

بلبرینگ های شیار عمیق (Deep Groove Ball Bearings)

بلبرینگ‌های شیار عمیق به علت طراحی ساده و غیر قابل تفکیک و توانایی کارکرد با دامنه‌ی سرعت زیاد، کاربرد فراوانی دارد ما نیز در دستگاه هایی که طراحی و تولید( میکسر پودری، میکسر پودر صنعی، انواع خط تولید چسب صنعتی و …)اغلب از این نوع بلبرینگ استفاده میکنیم.

بلبرینگ های شیار عمیق یک ردیفه (Single Row Deep Groove Ball Bearings)

این نوع برینگ در شکل ظاهری خود شیار ساچمه عمیق دارد. ساچمه و شیار آن از نظر هندسی مطابقت و هماهنگی داشته و به گونه‌ای است که بار شعاعی و بار محوری را از دوطرف نیز متحمل می‌شود.

متداول ترین نوع از برینگ‌های مورد نظر از کاسه‌های نمد فلزی لاستیکی تولید می‌شود. این دسته از برینگ‌ها در هر دوطرف خود دارای کاسه نمد هستند که با گریس پر شده‌اند. بنابراین نباید آن‌ها را جهت جا زدن شسته و یا حرارت داد.

گریس موجود در برینگ‌ها معمولاً ۲۵ الی ۳۵ درصد فضای داخلی را پر کرده است. از مشخصه‌های کاسه نمدهای فلزی به طورمعمول پسوند Z یک طرف آن و ۲ Z دو طرف برینگ است. این نوع از کاسه نمدها فاصله‌ای مشهود با حلقه‌ی داخلی برینگ دارد که زمان استفاده از آن موقعی است که حلقه‌های داخلی به چرخش درآیند. اما به این نکته نیز توجه شود که احتمال نشت گریس در زمان چرخش حلقه‌ی بیرونی نیز زیاد است.

نوع دیگری از کاسه نمد وجود دارد که با اصطکاک کم تولید می‌شود در این صورت سرعت برینگ هم پایه‌ی سرعت و کاسه نمد فلزی است. از مشخصه‌های آن پسوند RZ می‌باشد و دارای یک لاستیک مصنوعی است که با واشری فلزی تقویت می‌گردد.

این کاسه نمد با حلقه‌ی داخلی فاصله‌ای ناچیز دارد، همین امر باعث بالا بردن خاصیت آب‌بندی آن می‌شود.این نوع کاسه نمد فلزی در محدوده‌ی دمایی -۴۰ºc الی +۱۲۰ºc مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه موجب افت سرعت برینگ در این نوع کاسه نمد نیز می‌شود.

نوعی دیگر به گونه‌ای تولید می‌شود که با تعبیه کردن در داخل آن می‌توان از فضای اشغال شده‌ توسط بیرینگ از لحاظ محوری صرفه‌جویی کرد. پسوند NR مشخصه‌ی خار و جاخار است. در نمونه‌ای دیگر بیرینگ با پسوند QE5 مشخص می‌شود که در واقع استفاده از آن در مواقعی است که میزان صوت تولیدی توسط بیرینگ مانند لوازم خانگی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

بلبرینگ های شیار عمیق دوتایی (Paired Deep Groove Ball Bearings)

زمانیکه که قدرت تحمل بار توسط یک برینگ کم باشد از دو عدد بلبرینگ شیار عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمان ساخت بلبرینگ‌ها، آن‌ها را با یکدیگر مطابقت می‌دهند، درنتیجه‌ بعد از نصب برای توزیع بار به صورت یکپارچه و یکنواخت بر روی دو بلبرینگ نیازی به کاربرد حلقه‌های فاصله‌گذار و مانندشان نیست.

بلبرینگ‌ها با توجه به نوع کاربردشان به سه حالت قرار می‌گیرند:

  • حالت پشت سر هم، در این حالت بار محوری از یک طرف متحمل می‌شود و پسوند آن DT است.
  • حالت پشت به پشت، در این حالت بار محوری از دو طرف توسط برینگ‌ها تحمل می‌شود که استحکام بسیار زیادی را دارا است و همچنین برای خنثی کردن بارهای ممان مناسب و کاربردی می‌باشد و پسوند آن DB است.
  • حالت روبرو، این حالت همانند حالت پشت به پشت است با این تفاوت که استحکام آن به اندازه‌ی استحکام حالت پشت به پشت نیست درنتیجه این حالت مناسب برای بارهای ممان نیز نمی‌باشد.
لقی محوری و بار اولیه برینگ‌های دوتایی

در بلبرینگ‌های شیارعمیق میزان ناهمراستایی مجاز شافت محدود است و به پارامتر‌هایی چون میزان لقی شعاعی بستگی دارد. میزان ناهمراستایی مجاز را می‌توان به طور تقریبی بین ۲ الی ۱۰ دقیقه ذکر نمود. شایان ذکر است که می‌توان این مقدار را در بلبرینگ‌های دو ریفه حداکثر ۲ دقیقه تعریف کرد.

تلورانس تولید این نوع بلبرینگ‌ها به طور معمول و در اکثر مواقع نرمال است اما ساخت بعضی از آن‌ها طوریست که با سطح تلورانس بالاتر P5 و P6 تولید می‌شود.

تولید بلبرینگ‌هایی که به شکل جفت (پشت به پشت یا روبرو) نصب می‌شوند، به طور معمول به دو گونه‌ی زیر است:

  • با لقی محوری کوچک پسوند CA
  • با بار اولیه سبک پسوند GA

پنجره‌ی ساچمه‌های بلبرینگ‌های شیار عمیق معمولاً از جنس فولاد است، اما در نوع برنجی با پسوند MA ,M یا MB و در نوع فیبری با پسوند TN9 تولید می‌شود.

بلبرینگ های شیار عمیق با شیار ساچمه خور (Deep Groove Ball Bearings With Filling (Slots

در این نوع بلبرینگ‌ها تعداد ساچمه‌های شیار عمیق معمولی بیشتر است. همین امر باعث افزایش قدرت تحمل بار در بیرینگ نیز می‌شود. از طرفی در این نوع بیرینگ در حلقه‌های داخلی و خارجی شیارهایی جهت افزایش ساچمه وجود دارد.

در نوع بدون شیار قدرت تحمل بار شعاعی زیاد و قدرت تحمل بار محوری آن نیز کمتر می‌باشد. همچنین سرعت آن نسبت به سرعت بلبرینگ‌های شیار عمیق کمتر است‌.

تولید آن به صورتی است که با کاسه نمد فلزی ساخته می‌شود. اگر در هر دو طرف بلبرینگ کاسه نمد تعبیه شود معمولاً آن را با گریس مناسب پر می‌کنند.

این بلبرینگ برای استفاده‌هایی مانند گیربکس‌های اتوماتیک که می‌بایست از بلبرینگی که در فضای محدود است استفاده شود. می‌توان آن‌ را به کمک جای خار و خار بر روی بلبرینگ‌ در امتداد محوری تثبیت و نصب کرد.

از جمله میزان ناهمراستایی مجاز شافت در این نوع بلبرینگ معمولاً زمانی بین ۲ الی ۵ دقیقه است. هرگونه تجاوز از این محدوده زمانی باعث کاهش عمر برینگ و تولید صوت خواهد شد.

بلبرینگ های تماس زاویه ای (Angular Contact Ball Bearings)

در این نوع بلبرینگ‌ها حلقه‌های داخلی و بیرونی، زاویه‌ای نسبت به یکدیگر ساخته می‌شود. لذا تحمل بارهای شعاعی و محوری به طور همزمان به وسیله‌ی حلقه‌ها فراهم می‌گردد. قابل ذکر است که تحمل بار محوری توسط بلبرینگ با زاویه‌ی تماس رابطه‌ی مستقیم دارد یعنی هر چقدر زاویه‌ی تماس بلبرینگ‌ها بیشتر باشد، تحمل بار محوری توسط بلبرینگ اقزایش خواهد یافت.

این بلبرینگ‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شود اعم از:

  • بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای یک ردیفه
  • بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای دو ردیفه
  • بلبرینگ‌هایی با چهار نقطه تماس

بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای یک ردیفهSingle Row Angular) Contact Ball Bearings)

بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای علاوه بر توان تحمل بارهای شعاعی، بار محوری را هم نیز می‌توانند در یک جهت تحمل کنند.لذا این نوع بلبرینگ ها مناسب ماشین آلات تولید چسب و خط تولید چسب پلی اورتان است.

در صورت اعمال بارهای شعاعی بر این نوع بلبرینگ‌ها، یک نیروی محوری ایجاد می‌شود که در چنین شرایطی لازم است این نیرو مهار شود.لذا دو بلبرینگ‌ تماس زاویه‌ای را در کنار هم استفاده می‌کنند.

به طور معمول بلبرینگ‌های تک ردیفه تماس زاویه‌ای به دو گونه‌ی استاندارد ساخته می‌شوند:

  • گروه اول گروهی است که در جلوی شماره اصلی خود پسوندی ندارد و به تنهایی استفاده می‌شود.
  • گروه دوم با پسوند CB، در مواردی استفاده می‌شود که بلبرینگ به صورت دوتایی نصب شود. این گروه عموماً شامل بلبرینگ‌هایی است که در اندازه‌های بزرگتری تولید و به بازار عرضه می‌شوند.بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای با پسوند CB جهت مصارف عمومی به صورتی مطابقت داده شده است که بعد از نصب به لقی مورد تایید و از پیش تعیین شده رسیده باشد. علاوه بر این، توزیع یکنواخت بار بر روی آن‌ها نیز صورت می‌گیرد.

در بلبرینگ‌‌های مذکور علامت C معرف وجود لقی و علامت B نشان‌دهنده‌ی مقدار آن است. برخی از این بلبرینگ‌های با لقی کم و بیش از حد معمول تولید می‌شوند که لقی‌های کمتر را با علامت اختصاری CC و لقی‌های بیشتر را با علامت CA نشان می‌دهند. علاوه بر موارد مذکور، علامت‌های GA, GB, GC مشخص‌کننده‌ی وجود بار اولیه در بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای است.

زمانی از دو بلبرینگ تماس زاویه‌ای در یک محل استفاده می‌شود که به دلیل موقعیت‌دهی محوری شافت از دو طرف و همچنین استفاده از یک برینگ برای میزان بار اعمال شونده کافی نباشد.

ترتیب قرار گرفتن آن‌ها می‌تواند به دو صورت زیر باشد:

  • حالت پشت سر هم، این حالت برای تحمل بار توسط دو برینگ در یک سمت به کار می‌رود.
  • حالت روبرو در مواقعی است که جهت و راستای تحمل بار از دو طرف و از هر طرف به کمک یک بیرینگ صورت پذیرد.
  • حالت پشت به پشت نیز به گونه‌ایست که جهت تحمل بار از دو طرف توسط یک بیرینگ باشد.

از بین این حالت‌های مذکور حالت اخیر استحکام بیشتری دارد و جهت تحمل بار‌های ممان نیز مناسب‌تر می‌باشد.

این نوع بلبرینگ‌ها به دلیل طراحی داخلی‌شان باید به صورت دوتایی مورد استفاده قرار بگیرند و می‌بایست طوری جفت شوند که بعد از نصب‌شان به بار اولیه و یا لقی دلخواه برسند.

قابل ذکر است که تنظیم درست، انتخاب بار اولیه و یا لقی صحیح در نحوه عملکرد برینگ تأثیر بسزایی دارد.

به‌طور مثال در صورتی که لقی زیاد انتخاب شود نمی‌توان از تمام توانایی برینگ جهت تحمل بار استفاده کرد. همچنین استفاده‌ی بیش از حد از بار اولیه سبب بالا رفتن اصطکاک و گرما خواهد شد.

لازم به ذکر است که اگر رابطه‌ی Fa / Fr≥ ۱ نسبت بار محوری به شعاعی در بلبرینگ‌های تکه ردیفه‌ی تماس زاویه‌ای برقرار نباشد، عملکرد بلبرینگ مناسب نخواهد بود.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که در بلبرینگ‌های دوتایی که به حالت روبرو یا پشت به پشت قرار گرفته‌اند، در صورت عدم اعمال نیرو به یک بیرینگ عوارضی همچون بروز صدا، گسیختگی در لایه‌ی روانکار و افزایش تنش در قفسه در پی خواهد داشت. در چنین شرایطی می‌بایست بیرینگ‌ها دارای لقی نباشند.

بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای دو ردیفه (Double Row Angular Contact Ball Bearings)

طراحی این نوع بلبرینگ‌ها همچون دو بلبرینگ تماس زاویه‌ای تک ردیفه است که به حالت پشت به پشت جفت شده‌اند، با این تفاوت که کمی از پهنای آن کاسته شده باشد. از خصوصیات این بلبرینگ‌ها می‌توان به تحمل بارهای شعاعی سنگین و بارهای محوری از هر دو جهت اشاره نمود. همچنین در بیشتر آن‌ها زاویه‌ی تماس ۳۲º است.

دسته‌ای از این نوع برینگ‌ها که با پسوند A نشان داده می‌شوند، به دلیل عدم وجود شیار ساچمه‌خور می‌تواند بار محوری را از هر دو جهت تحمل کند. در این نوع برینگ‌ها پنجره‌ی ساچمه از جنس پلی‌آمیدی(فیبری) است. اما نوع بدون پسوند دارای شیار ساچمه‌خور است و علاوه براین پنجره‌ی ساچمه‌ی آن از جنس فولاد یا برنج می‌باشد.

نوع دیگری از برینگ‌ وجود دارد که با پسوند E مشخص می‌شود و به دلیل دارا بودن شیار ساچمه‌خور و تعداد بیشتر ساچمه قدرت آن‌ها جهت تحمل بار نیز بیشتر خواهد بود.

این نوع بلبرینگ‌ها به طور کلی با دو نوع کاسه نمد پلاستیکی و فلزی ساخته می‌شوند که لقی داخلی آن‌ها نیز محوری است.

لازم به یادآوری است که پنجره‌ی ساچمه‌ی این نوع برینگ‌ها در سه نوع پلی‌آمیدی(فیبری)،فولادی و برنجی جهت عملکرد در دماهایی تا ۱۲۰ºc تولید می‌شوند.

نکته مهمی که در نصب باید مورد توجه قرار گیرد:

جهت نصب برینگ‌هایی که دارای شیار ساچمه‌خور هستند بایستی به گونه‌ای نصب شوند که بار محوری سنگین‌تر در جهتی قرار گرفته که شیار وجود نداشته باشد.

بلبرینگ‌هایی با چهار نقطه تماس (Four Point Contact Ball Bearings)

در این نوع برینگ که در اصل نوعی بلبرینگ تک ردیفه‌ی تماس زاویه‌ای است شیار ساچمه‌ای آن قادر به تحمل بار محوری از هر دو طرف نیز می‌باشد. جهت نصب این نوع بلبرینگ‌ها فضای محوری مورد نیاز نسبت به بلبرینگ‌های دو ردیفه نیز کمتر است.

حلقه‌ی داخلی این نوع بلبرینگ‌ها دو تکه است و دارای زاویه‌ی تماس °۳۵ می‌باشد که این امر موجب می‌شود تا از تعداد بیشتری ساچمه استفاده شود. در نتیجه قدرت تحمل بار نیز افزایش می‌یابد.

لازم به ذکر است که جهت جلوگیری از چرخش حلقه بیرونی در داخل محفظه، برینگ‌هایی در اندازه‌های بزرگ با دو جای خار ساخته‌اند.

پسوند N2 نشان‌دهنده‌ی مقدار ناهمراستایی مجاز است که در این برینگ‌ها به اندازه بلبرینگ‌های شیار عمیق محدود می‌باشد و در صورت وجود هرگونه ناهمراستایی منجر به افزایش صدای برینگ خواهد شد.

در صورت عملکرد این نوع بلبرینگ با بیرینگ شعاعی دیگر در حالتی که جفت شده باشند و لقی شعاعی در داخل محفظه نیز نصب شده باشد، هیچ گونه ناهمراستایی مجاز نیست. همچنین لقی داخلی آنها از نوع محوری می‌باشد. علاوه بر آن پنجره‌ی ساچمه‌ی آنها بیشتر از نوع برنجی است و بعضی از آن‌ها را با پنجره‌ی ساچمه‌ی پلی‌آمیدی نیز تولید می‌کنند.

فروش خط تولید چسب سیلیکون و انواع خط تولید چسب صنعتی، خط تولید چسب آکواریوم و …. در مجموعه اینوکس ماشین.

همین حالا با ما تماس بگیرید و دستگاه مورد نظر خود را سفارش دهید.

بلبرینگ‌های خود تنظیم چیست؟ (Self-Aligning Ball Bearings)

بلبرینگ‌های خود تنظیم دسته‌ای از بلبرینگ‌ها است که دو ردیف ساچمه دارد، که این ساچمه‌ها نیز خود دارای یک حلقه‌ی بیرونی مشترک می‌باشد. نکته‌ی قابل توجه این است که شیار ساچمه حالتی منحنی دارد و همین خاصیت باعث می‌شود بلبرینگ در مواقع انحراف و یا ناهمراستایی شافت به صورت خود تنظیم عمل کند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر این نوع بلبرینگ قدرت تحمل بار لازم را نداشته باشد می‌توان در این صورت از رول برینگ‌های بشکه‌ای که خاصیتی مشابه به بلبرینگ‌های خود تنظیم دارند استفاده کرد.

شایان ذکر است که بلبرینگ‌های خود تنظیمی که با پسوند E نشان داده می‌شوند، قدرت تحمل بار بیشتری نسبت به نوع مشابه و استاندارد بدون پسوند E دارد.

بلبرینگ‌های خود تنظیم در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شود که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • نوعی که بدون کاسه نمد است.
  • نوعی که کاسه نمد در دو طرف بلبرینگ قرار دارد.
  • نوعی که با حلقه‌ی داخلی عریض است.

سوراخ داخلی در بلبرینگ‌های خود تنظیم در دو نوع استوانه‌ای و مخروطی تولید می‌شود که شیب آن‌ (۱/۱۲) است. معمولاً در حالتی که کاسه نمد در دو طرف بلبرینگ قرار گرفته است می‌بایست برای تثبیت برینگ از بوش مناسب، واشر و همچنین مهره قفلی نیز استفاده نمود.

اگر حلقه‌ی داخلی برینگ‌های خود تنظیم عریض باشد به طور معمول از آن‌ها در شافت‌هایی استفاده می‌شود که به طور دقیقی بر روی آن‌ها پرداخت شده است.

اما نقش تلورانس در این نوع بلبرینگ چیست؟

تلورانس مخصوص قطر داخل این نوع برینگ‌ها، وظیفه‌ی آسان‌سازی کارهایی نظیر تعبیه کردن برینگ و خارج کردن آن‌ها را نیز برعهده دارد.

قابل ذکر است که جهت جلوگیری از لغزش حلقه بر روی شافت می‌توان از شکاف موجود بر حلقه‌ی داخلی به کمک یک پین یا پیچ استفاده نمود. در جدول زیر به مقدار ناهمراستایی مجاز بلبرینگ‌های خود تنظیم که مقادیر مشخصی نیز می‌باشد اشاره شده است:

Permissible Angular Misalignment(Degrees)Bearings
۳۱۰۸,۱۲۶,۱۲۷,۱۲۹,۱۳۵
۲.۵Series 12 (E)
۳Series 13 (E)
۳Series 14
۲.۵Series 22 (E)
۱.۵Series 22 E-2RS1
۳Series 23 (E)
۱.۵Series 23 E-2RS1
۲.۵Series 112 (E)
۳Series 113 (E)
Angular misalignment

جنس پنجره ساچمه‌ی cage بلبرینگ‌های خود تنظیم چیست؟ بلبرینگ‌های خود تنظیم می‌تواند بسته به سری اندازه برینگ در انواع مختلفی نظیر فولادی، برنجی، پلی‌آمیدی تولید شود.

دسته‌ی مخصوصی از این نوع بلبرینگ‌ها وجود دارد که دارای ساچمه‌هاییست که مقداری از لبه‌ی بلبرینگ بالاتر هستند. این از مواردیست که بایستی در زمان طراحی قطعات مجاور آن توجه کافی را داشته باشید.

در جدول زیر مقادیر این بیرون زدگی ذکر شده است.

Protrusion C1(mm)Bearing
۱.۳۱۲۲۴ (k)
۰.۷۱۲۲۶
۱۱۳۱۸ (k)
۱.۵۱۳۱۹ (k)
۲.۵۱۳۲۰ (k)
۲.۶۱۳۲۱ (k)
۲.۶۱۳۲۲ (k)
۲.۲۱۴۰۶
۲۱۴۰۷
۲۱۴۰۸
۲.۵۱۴۰۹
۳۱۴۱۰
۲.۴۱۴۱۱
۲.۸۱۴۱۲

علاوه بر این، بلبرینگی که با پسوند SR1 مشخص شده است دارای کاسه نمد پلاستیکی است. همچنین بلبرینگی که کاسه نمد دارد از قبل با گریس پر می‌شود.

محفظه‌هایی که برای بلبرینگ‌های خود تنظیم مناسب است به شرح ذیل می‌باشد:

  1. محفظه های پایه دار Plummer Black Housing
  2. محفظه های فلانژی Flanged Housings

قابل توجه است که قدرت تحمل بار محوری بلبرینگ‌هایی که بر روی بوش قرار می‌گیرند بسته به اصطکاک بین شافت و بوش نیز است.

رابطه‌ی زیر مشخص‌کننده‌ی مقدار بار مجاز می‌باشد:

Fap=3Bd

که در این فرمول Fap حداکثر بار محوری مجاز است که برحسب نیوتن(N) محاسبه می‌گردد.

B پهنای برینگ یه به صورت عامیانه بلبرینگ است که در این فرمول واحد آن میلیمتر است.

و در نهایت d قطر داخلی برینگ است که واحد آن در این فرمول میلیمتر است.

تعبیه کردن برینگ‌هایی که سوراخ داخلی آن‌ها مخروطی است به چه صورت انجام می‌شود؟

این نوع برینگ‌ها در تمام شرایط بر روی شافت‌ها و یا بوش‌ها با انطباق داخلی نصب می‌شوند.

معیاری که به کمک آن، میزان تداخل سنجیده می‌شود به یکی از روش‌های زیر می‌باشد:

کاهش لقی شعاعی

مقدار پیشروی حلقه داخلی برینگ برروی محل قرار گرفتن خود

حلقه‌ی بیرونی بعد از اطمینان از نصب صحیح، می‌بایست به سهولت روی محور خود حرکت کند و بچرخد. همچنین زمانی که مایل باشیم که آن از طرفین منحرف شود، باید نیز مقاوم باشد.

در صورتی که لقی داخلی بلبرینگ‌ در کلاس C3 باشد بهتر است جهت نصب آن‌ها از روش‌هایی نظیر میزان زاویه‌ی چرخش آچار گلویی خاردار (a) که جهت سفت ومحکم‌تر کردن مهره‌ی جلویی بلبرینگ به کار می‌رود استفاده نمود و یا می‌توان از میزان پیشروی بلبرینگ بر روی محل تعبیه خود (s) برای رسیدن به انطباق مورد نظر بهره برد.

جهت سفارش و خرید خط تولید چسب کاشی و خط تولید چسب سیلیکون با ما تماس بگیرید

رولبرینگ‌های استوانه‌ای (Cylindrical Roller Bearings)

رولبرینگ‌های استوانه‌ای مناسب برای سرعت‌های بالا و همچنین بارهای شعاعی سنگین است.

رولبرینگ استوانه‌ای یک ردیفه (Single Row Cylindrical Roller Bearings)

این نوع رولبرینگ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حلقه‌های داخلی و یا خارجی از یک یا هر دوطرف لبه نداشته باشد همین امر باعث می‌شود که رولبرینگ قابل تفکیک شدن باشد. در چنین شرایطی بعضی از عملکردها همچون خارج کردن رولبرینگ‌ها و یا جازدن‌شان مخصوصا در مواقعی که انتظار می‌رود عمل انطباق تداخلی باشد باعث تسهیل در روند کار می‌شود.

از خصوصیات دیگر این دسته از برینگ‌ها می‌توان به تحمل بارهای سنگین و همچنین توانایی زیاد جهت چرخش با سرعت‌های قابل توجهی نیز اشاره نمود.

نوعی از برینگ‌ها که مشخصه‌ی آن با حرف NU شروع می‌شود حلقه‌ی پایینی در آن بدون لبه است و علاوه بر آن قابلیت تفکیک شدن را دارد. اما در نوعی که مشخصه‌ی آن با حرف N نمایش داده می‌شود حلقه‌ی بالایی آن فاقد لبه است.

شایان ذکر است در مواقعی که حرارت موجب انبساط طولی شافت می‌شود، اگر حلقه‌ها در امتداد محوری قابل جابه‌جایی باشند این امر سبب جلوگیری از هرگونه تنش نیز خواهد شد.

در نوعی از برینگ‌ها که با NJ آغاز می‌شوند حلقه‌ی داخلی از یک طرف لبه دارد و همین امر موجب شده تا از یک سمت تغییر مکان محوری ممکن باشد.

در بعضی موارد علامت اختصاری برینگ با مشخصه‌ی NUP نمایش داده می‌شود. در این نوع برینگ حلقه‌ی پایینی در دو طرف دارای دو لبه است، که در یک سمت، لبه به صورت یک‌پارچه و در سمت دیگر لبه‌ی دیگر به صورت جداشدنی نیز می‌باشد

چنین طراحی موجب می‌شود که در وهله‌ی اول برینگی که قابلیت تفکیک دارد را بتوان به آسانی نصب کرد و با قرار دادن لبه‌ی شل در مقابل آن در امتداد محوری و از هر دو طرف رولبرینگ تثبیت شود.

البته این نکته فراموش نشود که می‌توان حلقه‌ی گوشدار که مشخصه‌ی آن HJ است، به جای لبه‌ی جداشدنی به کار رود.

در رولبرینگ‌های سری ۲,۳,۴,۱۰ میزان ناهمراستایی،چهار دقیقه و سری‌های ۲۳،۲۲ نیز سه دقیقه می‌باشد.

توجه داشته باشید که رولبرینگ‌های استوانه‌ای قابلیت عملکرد تا دمای ۱۵۰°c بدون هیچ تغییری دارند. علاوه بر این، پنجره‌ی ساچمه‌ی آن بسته به اندازه‌ی هر سری در انواع مختلفی اعم از فولادی، برنجی، پلی‌آمیدی ساخته می‌شود.

رولبرینگ‌های پرغلتک استوانه‌ای (Full Complement Cylindrical Roller Bearings)

در این نوع رولبرینگ تعداد زیادی غلتک وجود دارد و با اینکه در آن قفسه‌ای موجود نیست برخلاف دیگر برینگ‌ها که فضای داخلی با قفسه پر می‌شود، در آن نیز تمامی فضا از غلتک پر شده است.

ضخامت این گونه رولبرینگ در مقایسه با پهنای آن کم است و این امر موجب شده تا تحمل بار به مقدار بسیار زیادی افزایش یابد و همچنین در رولبرینگ مقدار فضای مورد نیاز جهت تعبیه و جازدن صرفه‌جویی شود.

این نوع رولبرینگ نسبت به رولبرینگ‌های معمولی سرعت دورانی کمتری دارند و در چند گونه‌ی یک ردیفه، دوردیفه و چند ردیفه ساخته و عرضه می‌شوند.

قابل ذکر است که این نوع رولبرینگ فاقد پنجره‌ی ساچمه است و این امر باعث می‌شود تا غلتک‌ها به صورت مستقیم باهم در تماس باشند. در این شرایط نتیجه‌ی امر این است که اصطکاک بالا رفته و در لایه‌ی هیدرودینامیکی روانکار فاصله‌ی موجود بین غلتک‌ها دچار مشکل شود. در انتها تمامی این اوامر موجب افزایش سایش است. جهت جلوگیری از رخ دادن چنین وضعیت مضّری به طور معمول یک سری عملیات‌های حرارتی همچون سخت‌کاری سطحی روی غلتک انجام می‌شود.

این نوع از رولبرینگ‌ها را با پسوند B نشان می‌دهند مانند NJG 2310 BVH.

اما‌ نکته‌ای که باید به آن توجه کافی شود این است که استفاده از چنین رولبرینگ‌هایی که به این شیوه مورد اصلاح قرار گرفته‌اند با توجه به شرایط ذیل امکان‌پذیر می‌باشد:

  • سرعت بالا
  • روانکاری نامناسب
  • شتاب‌های دوارانی و یا شتاب‌های شعاعی بالا

اما اگر شرایط کار سخت‌تر از موارد بالا باشد در این صورت بهتر است از رولبرینگ‌هایی مورد استفاده قرار گیرد که عملیات سطحی روی حلقه‌های آن نیز انجام شده باشد.

این گونه برینگ‌ها با مشخصه‌ی B نمایش داده می‌شوند، مانند ۲۳۱۰B4VH.

همانطور که در بالا اشاره کرده‌ایم این نوع از رولبرینگ‌ها در اشکال گوناگونی چون یک‌ردیفه و یا دوردیفه تولید می‌شوند. ممکن است حلقه‌های داخلی و یا خارجی آن‌ها همچون رولبرینگ‌های استوانه‌ای معمولی از نظر لبه حالت‌های مختلفی داشته باشند.

قابل تامل است که به کار بردن حلقه‌ی نگهدارنده در بعضی از آن‌ها موجب یک‌پارچه‌گی و تثبیت در نگه‌داشتن رولبرینگ می‌شود.

نوع دیگری از رولبرینگ مانند سری NNC موجود است که یک لبه‌ی یک‌پارچه و همچنین یک حلقه‌ی لبه‌دار در حلقه‌ی بیرونی خود دارد. این سری توانایی تحمل بار محوری در هر دوجهت را دارا است.

نوعی از رولبرینگ با NNF آغاز می‌شود. حلقه‌ی داخلی در این رولبرینگ دو تکّه است و به کمک یک حلقه‌ی نگهدارنده به یکدیگر وصل می‌شوند. علاوه بر این، در حلقه‌ی‌ بیرونی این رولبرینگ‌ها جای خار وجود دارد همچنین از هر دو جهت نیز دارای کاسه نمد لاستیکی است. این کاسه‌ها را از گریس لیتیمی پر کرده‌اند چراکه این نوع ماده مخصوصا جهت عملکرد در بازه‌ی دمایی ۵۰°c- الی ۱۱۰°c+ است. در صورتی که عملکرد این گونه رولبرینگ به دلیل وجود کاسه نمد در بازه‌ی دمایی ۴۰°c- الی ۸۰°c+ می‌باشد.

نکته:

جهت خارج کردن آن‌ها بدون نیاز به کاسه نمد می‌توان از یک آچار پیچ گوشتی و یا نظیر آن استفاده نمود.

مقدار ناهمراستایی:

مقدار ناهمراستایی در این سری از رولبرینگ‌ها برای سری ۱۸ ، چهار دقیقه است و برینگ‌های سری ۲۲,۲۳,۲۹,۳۰ ، سه دقیقه می‌باشد.

رولبرینگ‌های بشکه‌ای (Spherical Roller Bearings)

رولبرینگ‌های بشکه‌ای به طور معمول برای سرعت‌های زیاد و همچنین بارهایی با وزن سنگین مناسب هستند.

این نوع رولبرینگ، دو ردیف غلتک تعبیه در شیاری مشترک به شکل منحنی دارند که در حلقه‌ی بیرونی قرار گرفته است. در این رولبرینگ دو شیاری که در حلقه‌ی درونی وجود دارد زاویه‌ای با محور برینگ می‌سازد.

قابل توجه است که این برینگ‌ها، خودتنظیم هستند و همین امر موجب عدم حساسیت نسبت به ناهمراستایی شافت شده است. همچنین این برینگ هم بار شعاعی را متحمل می‌شود و هم بار محوری را از دو طرف تحمل می‌کند.

شایان ذکر است که غلتک‌های این نوع برینگ متقارن، قطور و بلند است که تعداد زیادی نیز دارد. همین این امر سبب شده تا برینگ‌ها تحملی وصف‌نشدنی در مقابل نیروها داشته باشد.

این برینگ‌ها با دو نوع سوراخ استوانه‌ای و مخروطی در شیب‌های ۱:۳۰( پسوند K30) و شیب ۱:۱۲ (پسوند K) ساخته می‌شود. البته جهت نصب رولبرینگ‌هایی که سوراخ آن‌ها مخروطی شکل است، بوش‌های تبدیلی و کششی نیز تولید می‌کنند.

این نوع رولبرینگ‌ها در چه طرح‌هایی تولید می‌شود؟

  1. غلتک‌های متقارن را معمولاً با پسوند‌های C, CC, EC نمایش می‌دهند. حلقه‌ی داخلی این نوع غلتک‌ها فاقد لبه است و هر ردیف از غلتک‌ها یک پنجره‌ی ساچمه دارد. همچنین حلقه‌ی راهنمایی به نام Guide Ring برروی حلقه‌ی داخلی قرار گرفته است.
  2. نوع دیگری به نشان EC دارای غلتک‌های تقویت‌ شده نیز هستند که توانایی آن نسبت به تحمل بار بیشتر است.
  3. و امّا در نوع CC غلتک‌ها و شیارها به طور ویژه‌ای پرداخت شده است که این امر موجب کاهش چشمگیر اصطکاک شده است.

حلقه‌ی راهنما چیست؟

حلقه‌ی راهنما وسیله‌ای است که غلتک‌ها را برای چرخش و حرکت آن‌ها به سمت جلو هدایت می‌کند.

طراحی‌هایی که با علامت‌های اختصاری CAC, ECAC, CA, ECA نمایش داده می‌شوند، نیز در سری‌هایی به کار می‌روند که بزرگ‌تر باشند. در این طرح‌ها غلتک‌ها شکلی متقارن دارد و نیز حلقه‌ی داخلی دارای لبه است‌. همچنین حلقه‌ی راهنما بر روی حلقه‌ی داخلی قرار گرفته است. پنجره‌ی ساچمه در این نوع به شکلی یکپارچه است و جنس آن نیز از برنج یا فولاد می‌باشد.

در نوع ECAC, CAC سطوح پرداخت شده نسبت به نوع CC بالاتر است. علاوه بر آن نوع‌های ECAC, ECA دارای غلتک‌های تقویت شده‌ای هستند که قدرت تحمل بار در آن‌ها زیاد است.

در نوعی از برینگ که با علامت E نمایش داده می‌شود، غلتک‌ها متقارن بوده و حلقه‌ی داخلی در آن فاقد لبه است. همچنین در کنار حلقه‌ی بیرونی، حلقه‌ی راهنمای سنتر شده قرار گرفته است.

در این طرح دو عدد پنجره‌ی ساچمه قرار دارد و نیز شامل تمام ویژگی‌های نوع CC می‌شود.

پنجره‌ی ساچمه به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت جا زدن غلتک‌های بیشتر و یا بزرگتر را دارد و همین باعث افزایش قدرت تحمل بار در برینگ می‌شود. علاوه بر این قرار گرفتن حلقه‌ی راهنما در نزدیکی حلقه‌ی بیرونی موجب شده تا روانکار عملکردی بهتر بین غلتک‌ها و حلقه داشته باشد.

در بیشتر این نوع از سری برینگ در حلقه‌ی بیرونی یک شیار و سه عدد سوراخ به منظور روانکاری وجود دارد. این ویژگی با پسوند W33 نشان داده می‌شود. (در طراحی E پسوند W33 قید نمی شود).

رولبرینگ‌های بشکه‌ای همراه با کاسه نمد ساخته می‌شوند که در آن کاسه نمد دو تکه است. یکی از این دو تکه به حلقه‌ی بالایی و دیگری به حلقه‌ی پایینی وصل شده است.

رولبرینگ‌هایی که دارای کاسه نمد هستند احتمال انحراف در حلقه‌ی پایینی به نسبت حلقه‌ی بالایی تا ۰٫۵º وجود دارد. این کاسه نمد باعث می‌شود تا عملکرد در محدوده دمایی ۳۰ºc- الی +۱۵۰ºc صورت پذیرد. در چنین شرایطی برینگ دارای گریس نیز می‌باشد.

رولبرینگ‌های خاصی که از طراحی CC الهام گرفته شده برای نقاط مرتعش نیز وجود دارد.

در این رولبرینگ‌ها پنجره‌ی ساچمه سخت‌کاری شده است. همچنین این رولبرینگ‌ها مقاومت خوبی در برابر سایش دارند. علاوه‌ بر آن، بر روی شیار حلقه‌ی بیرونی نیز حلقه‌ی راهنما متمرکز شده است که لقی خاصی نیز دارند. انواع مختلف VA405, JA, A15 همان طراحی‌هایی است که کاربردشان را مورد بحث قرار دادیم.

سوراخ داخلی بعضی از رولبرینگ‌ها را با روکشی از تفلون PTFE تولید می‌کنند که از خوردگی ناشی از خراش جلوگیری خواهد کرد. (این سری از رولبرینگ‌ها را با پسوند VA406 مشخص می‌کنند). مقادیر مجاز ناهمراستایی مربوط به رولبرینگ‌های بشکه ای در جدول زیر قید شده است

مقدار مجاز ناهمرسائی(بر حسب درجه)سری بلبرینگ
۱ ۲۱۳
۱٫۵۲۲۲
۲۲۲۳
۱٫۵۲۳۰
۱٫۵۲۳۱
۲٫۵۲۳۲
۱٫۵۲۳۹
۲۲۴۰
۲٫۵۲۴۱

عملکرد رولبرینگ‌های بشکه‌ای در محدوده‌ی دمایی تا ۲۰۰+°c معین شده است.

این رولبرینگ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابلیت تحمل بار را نیز دارد. وقتی که برینگ بر روی بوش نصب باشد این مقدار به میزان اصطکاک موجود بین شافت و بوش بستگی دارد و همچنین این مقدار از رابطه‌ی زیر نیز بدست می‌آید:

Fap=۳Bd

Fap:حداکثر بار محوری مجاز(بر حسب نیوتن)

‌B: پهنای رولبرینگ (برحسب میلیمتر)

d: قطر سوراخ داخلی رولبرینگ (برحسب میلیمتر)

برینگ‌هایی که دارای سوراخ مخروطی شکل هستند به طور ممتد با انطباق تداخلی روی شافت نصب خواهد شد.

برای رسیدن به انطباق مورد دلخواه دو روش وجود دارد:

  • کاهش لقی داخلی
  • پیشروی حلقه‌ی داخلی در برینگ بر روی شافت

نکته‌ی قابل توجه این است که کاهش لقی داخلی نسبت به روش دوم بهتر است جز در شرایطی که اندازه‌ی رولبرینگ کوچک یا فضای اطرافش بسته و محدود باشد.

از کاربرد‌های فیلترهایی با ضخامت ۰٫۰۳mm می‌توان به سنجش کاهش لقی اشاره نمود. شایان ذکر است که همیشه می‌بایست فیلرگیری بین غلتک آزاد از بار و حلقه‌ی بالایی صورت گیرد.

در صورتی که بارهای سنگین وجود داشته باشد همچنین سرعت زیاد و دما نیز بالا باشد بایستی برینگ بالاتر از کلاس‌های C3, C4 شود. در این صورت باید کاهش لقی را مورد توجه قرار داد.

رولبرینگ­‌های سوزنی

رولبرینگ‌های سوزنی تفاوت بسیار زیادی با سایر رولبرینگ‌­های موجود در بازار دارند. این رولبرینگ‌­ها غلتک‌­های به شکل استوانه دارند و همچنین طول این رولبرینگ‌­ها در مقایسه با قطرشان بسیار زیاد است. ولی علیرغم قطر کمی که دارند میزان بار بسیار بالایی را تحمل می­کنند. از این رولبرینگ‌­ها میتوان در فضاهای بسیار کوچک استفاده کرد. در این نوع رولبرینگ­‌ها انتهای غلتک­ ‌ها با لبه‌­های برینگ هیچ گونه تماسی ندارد و به همین دلیل تنش فقط در گوشه­‌ها جمع نمیشود و در کل مقطع رولبرینگ پخش میشود.

رولبرینگ سوزنی با پوست کشیده شده

رولبرینگ­‌های سوزنی با پوسته کشیده در دو نوع رولبرینگ سوزنی با پشت باز و رولبرینگ سوزنی با پشت بسته تولید میشوند.

حلقه بیرونی این رولبرینگ­‌ها نازک است و همچنین کشش بسیار عمیقی دارند. این رولبرینگ­ها ضخامت کم و میزان تحمل بسیار بالایی دارند. این رولبرینگ­ها حتما باید با انطباق داخلی نصب شوند.
حلقه داخلی این رولبرینگ­ها یکپارچه نیست؛ به عبارت دیگر برای بیشتر شماره­ها حلقه داخلی به صورت کاملا جداگانه تولید میشود. درون این رولبرینگ­ها فضای خالی بسیار زیادی وجود دارد، به همین دلیل مواد روان­ کننده در این فضا ذخیره میشوند و نیاز نیست روانکاری در کوتاه مدت انجام شود.
رولبرینگ­های سوزنی در دو نوع تک ردیفه و دو ردیفه ساخته میشوند. در بسیاری از این رولبرینگ­ها سوراخی برای روانکاری تعبیه شده است (پسوند AS1). بعضی از این رولبرینگ­های سوزنی با کاسه نمد پلاستیکی ساخته میشوند که در دماهای ۲۰- درجه سانتیگراد تا ۱۰۰+ درجه سانتیگراد کاربرد دارند.
جنس این نمدها از لاستیک مصنوعی و یا پلی اورتان است. طراحی این نوع رولبرینگ­ها منحصر به فرد است که به واسطه آن ناهمراستایی زاویه‌­ا‌یی امکانپذیر خواهد بود. پیش از نصب این رولبرینگ­ها در داخل محفظه و بر روی شافت نمیتوان میزان دقت ابعاد رولبرینگ­های سوزنی را بررسی کرد، در نتیجه در این مورد از یک اندازه‌­گیر با ضخامت بالا استفاده می‌شود.


گاهی اوقات از دو رولبرینگ در کنار هم استفاده میشود؛ در این صورت اگر بخواهیم میزان توزیع بار روی این رولبرینگ­ها یکسان باشد، حتما باید مقدار انحراف با اندازه اسمی قطر داخلی برابر باشد.
در ساخت بیشتر این رولبرینگ­‌ها از ساچمه‌­های فولادی نازک و معمولی و گاها از ساچمه‌های فیبری استفاده میشود. جنس این رولبرینگ­ها از فولادهای کربن-کرومی است؛ ضخامت بسیار کمی دارند ولی با این حال میتوانند بار زیادی را تحمل کنند. دیواره این رولبرینگ­ها نازک است، بنابراین ابعاد سوراخ محفظه بسیار حائز اهمیت است و حتما باید با دقت بسیار زیاد محاسبه شود. برینگ باید با دقت بسیار زیاد بر روی شافت قرار بگیرد.
این رولبرینگ­ها کاربردهای متفاوتی دارند و بنا به نوع کاربردشان ممکن است دارای حلقه داخلی و یا فاقد آن باشند. بهتر است در داخل این رولبرینگ­ها از حلقه داخلی استفاده نشود؛ در این صورت میتوان شافت را قطورتر ساخت و نهایتا استحکام سیستم افزایش خواهد یافت.
این نوع رولبرینگ­ها به صورت یک ردیفه و یا دو ردیفه ساخته و تولید میشوند. لبه­های بیرونی و داخلی این رولبرینگ­ها یکپارچه هستند و تنوع بسیار زیادی دارند و گاها در داخل این رولبرینگ­ها سوراخ مخصوصی جهت روانکاری تعبیه شده است. بعضی از این رولبرینگ­ها با کاسه نمد پلاستیکی ساخته میشوند.

جهت سفارش و خرید خط تولید چسب ماستیک و بسته بندی چسب پلی اورتان با ما تماس بگیرید.

خوشحال می‌شویم اگر دیدگاه خود را برای ما ارسال نمائید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.